Fortsättning på slalomträningen

I förra veckan upplevde jag som sagt att vi körde fast lite i slalomträningen och att träningen inte gick framåt på det sätt jag hade önskat. Filmer och träningslogg bekräftade känslan. Det är viktigt att ha kontroll över framgången i träningspassen, så att man direkt kan ändra sin träning om någonting inte går som det borde. Jag gav Squid ledigt över helgen och funderade på hur jag skulle ändra planen. Jag visste att jag inte ville göra ingångsvinkeln enklare, eftersom vi i så fall hade tränat på något vi inte hade problem med, istället för på svårigheten. Lyckandeprocenten i träningspassen hade naturligtvis gått upp, men träningen hade ju knappast gått speciellt mycket framåt. Hon hade fortfarande inte förstått hur man hanterar ingångar från 10-11 med raka pinnar. Istället bestämde jag mig för att behålla den svårigheten (med undantag för en repetition där jag testade att hon fortfarande kom ihåg hur man gjorde från andra hållet), men plocka bort alla andra svårigheter för henne. Jag gick tillbaka till en port och höll den öppen till att börja med, för att kunna utröna när problemet uppstår. När det inte var problem med en öppen port, stängde jag den gradvis, fick något fel, men väldigt snart bara rätt. Sedan lade jag till en öppen andra port, medan den första porten var rak. Jag ville inte att hon skulle behöva krångla med andra porten ifall det skulle visa sig att hon fick problem med den första när det blev flera pinnar. När även det gick bra, stängde jag gradvis den andra porten, tills alla fyra pinnarna stod på en rak linje. Då klarade hon med lätthet en ingång från klockan 11 på långt avstånd. I de två sista repetitionerna testar jag en enklare ingång, men med mer rörelse från mig. Då fick hon problem en gång och det kommer vara nästa sak jag prioriterar i slalomträningen – att hon ska klara fyra raka pinnar oavsett i vilken fart jag springer.

Film från dagen kommer här. Vi tränade i totalt 4 minuter, fördelat på två pass. Alla repetitioner förutom den allra första (rakt på en öppen port) är med här och det enda jag har klippt bort är lek. Tänk vad mycket man kan göra på fyra minuter:

10 reaktion på “Fortsättning på slalomträningen

  1. Woohoo! 🙂 (Förstår att du klipper bort lek, för det tar ju plats, men det är viktigt att förstå att av 4 min är bara 2 kvar så hälften av träningspasset är lek.)

  2. Läckert! Och inspirerande. Jag väntar på lite mer snösmältning så att jag kan komma igång med Movitz slalomträning också.

  3. Woho! Det var en kjempegod løsning du kom på! Interessant å lese om hvordan du når du ble stående fast tok deg tid til å tenke deg om og kom på en måte å legge opp kriteriene på som gjorde at dere fikk jobbet med akkurat det Squid synes var vanskelig og kommet videre så fort! Det skal jeg huske på og lære av!

  4. Tack för inspiration Fanny! Ska (efter 5 års paus…) ta upp slalomträning med Fensa igen. Suveränt att få laddat hjärnan med bra problemlösnings-exempel! kram Marie

  5. Kul att följa er slalomträning, eftersom vi håller på med samma också nu! 🙂
    Fortsätt uppdatera!

    Hur mycket (hur lång tid) ungefär tränar du med Squid/dag?

  6. Camilla: Skulle tro att jag aktivt tränar Squid 9-15 minuter per dag. Och det är nog högt räknat. Ett pass tar ca 3 minuter och det blir nog tre till fem pass per dag. Ibland ingenting. Om vi vallar blir det en del mer, där har man ju en tendens att träna lite längre pass än vad man borde…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *