Fem sätt att snabbt förbättra din träning

När vi håller kurs börjar vi ofta med att ge tips på hur folk snabbt kan förbättra kvaliteten i sin träning. Det här är enkla punkter som ofta gör väldigt stor skillnad. Här kommer de i punktform, så blir det kanske ännu lättare att ta till sig:

1. Använd burlekar
Burlekarna har gjort en enorm skillnad i min egen träning och en ännu större skillnad på våra kurser. Genom att använda burlekarna aktivt i träningen får man så många värdefulla delar! Burlekarna lär hunden både engagemang, fart, kontroll och avslappning. I ett träningspass gör burlekarna att man får perfekt start och perfekt avslutning på träningspassen. Susan Garretts DVD om burlekar kan du köpa här.

2. Lekpauser
Lek mycket i din träning och håll en bra balans mellan godbitar och kamplek i träningen. En grundregel är att ta lekpauser för var 3-5 godbit under ett träningspass. Lekpauserna håller hundens aktivitetsnivå uppe, hjälper till att bygga värde för både lek och godbitar, hjälper dig till bättre övergångar och lär hunden att växla mellan lek och koncentration. Lekpauserna hjälper också till att göra träningen mer lättsam och avslappnad för både förare och hund. Ibland blir vi så koncentrerade i träningen att hunden blir orolig av vår seriösa uppsyn. I lekpauserna kan båda slappna av och kanske få utlopp för lite frustration som byggt sig upp under träningen. Skratt och lek är underskattat i shaping.

3. Korta träningspass
Ofta tränar vi alldeles för länge. Våra träningspass ligger oftast på 3 minuter (om det inte handlar om till exempel tävlingsträning i lydnaden, sökträning eller annan aktivitet som naturligt tar längre tid). Ibland kan vi gå upp mot 5 minuter, men ofta håller vi oss kortare än 3. När vi ska påbörja ett nytt beteende sätter vi klockan på en minut och avbryter efter den tiden för att utvärdera och eventuellt ändra vår plan. Först när vi har kommit igång och planen känns bra, ökar vi tiden med några minuter. I agilityn kör jag gärna 30 sekunders-pass (eller kortare) med Shejpa. Det har verkligen gett en enorm förbättring i engagemang och fart. Längden på träningspassen avgörs av hur länge hunden klarar av att jobba med full kapacitet och av vårt eget behov av utvärdering och planering. Även om hunden kan jobba hur länge som helst, så är det nödvändigt att stanna upp ofta och utvärdera träningen, så att man inte tränar länge åt fel håll.

4. Förbättra dina övergångar
Bra träning handlar verkligen om mekaniska färdigheter. Om du vill att hunden ska vara fullt fokuserad under träning och tävling, kräver det att du klarar av att vara fullt fokuserad själv och lägga upp träningen utan att det blir omotiverade avbrott. Ett bra träningspass är fokuserat och aktivt från start till slut. Tre minuters ren koncentration och glädje. Det innebär att du inte har tid att gräva efter godbitar i fickan, flytta hinder eller transportera dig från en plats till en annan utan att planera det väl. I mina shapingpass har jag ofta godbitarna i handen för att kunna belöna så fort som möjligt. Lekpauserna ger mig en chans att plocka upp nya godbitar och förbereda kommande repetitioner utan att hunden behöver ta paus. Så fort jag säger ”tack” är jag klar att klicka och belöna igen. Inga transporter, ingen dötid. Planera dina övergångar, träna på dina övergångar, så att din hund kan bli så uppmärksam som du vill.

5. Utvärdera din träning
Ett vanligt misstag är att man glömmer bort utvärderingen och bara tränar vidare i samma spår. Efter ett träningspass finns det mycket att fundera över. Först och främst: blev det bättre? Är du på en högre nivå nu än när du startade? Fungerade din plan? Behöver den ändras? Om det gick dåligt – när började det gå dåligt? Hade du tränat för länge? Var du slarvig med övergångarna? Hur många godbitar sedan senaste lekpaus? Har du stannat kvar för länge på ett kriterium? Eller kräver du för mycket av hunden? Jobbar du med två kriterier på samma gång (till exempel både på apportering och på fokus i en störningsrik miljö)? Vad behöver du ändra inför nästa träningspass? Vad kan bli bättre? Det finns enormt mycket att fundera på. Videokameran kan vara ett bra hjälpmedel. Med hjälp av den kan du se din träning utifrån och upptäcka nya saker att förbättra. Som Bob Bailey säger: Video recording is the greatest invention since the secondary reinforcer.

Efter att ha skrivit ner det här, begav jag mig ut för att filma ett bra träningspass. Busenkelt tänkte jag, men så enkelt var det inte. Det blev några omtagningar (och ett hundbyte) innan jag blev nöjd. Squid klarar helt enkelt inte att arbeta så fokuserat i utomhusmiljö just nu. Vi måste köra många, jättekorta pass med full intensitet ute. Jag måste vara jättenoga med de här fem punkterna. Istället fick Shejpa visa lite backa-träning, något som är jättenyttigt för henne eftersom det var länge sedan sist. Och jag får hålla med Bob Bailey, för det hjälpte mig verkligen att videofilma några pass med båda hundarna.

9 reaktion på “Fem sätt att snabbt förbättra din träning

  1. Känner mig lite dum, men jag undrar lite hur du menar när du säger att du tränar så korta träningspass som 30 sek – 5 minuter. Tar du en kort paus och börjar igen eller menar du att du avslutar träningen helt och tränar igen senare på dagen?
    Tack för att du delar med dig, av både med- och motgångar. Det känns inte lika hopplöst när man själv sitter där med sin unghund då 🙂 (Oj, vad hon följer Squid i sin utveckling ibland!)

  2. Pingback: Oj, oj, oj! | Hopper och Flamman

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *