Motionsutmaningen

På det personliga planet har jag en egen liten adventskalender som jag tänkte ge lite sporadiska uppdateringar om i bloggen. Jag ska nämligen prova en ny motions- eller träningsform för varje dag fram till jul. Jag är varken stark eller uthållig och träningen i vuxen ålder har som mest bestått av att jag har börjat jogga några gånger, för att sedan lägga av efter några veckor. Jag behöver helt träna för att bli en snabbare agilityhandler, orka mer fysiskt och mentalt och inte bli gammal i förtid. Jag vill ju kunna hålla på med agility länge och hinna med mina hundar i många år till. Konkurrensen blir bara hårdare och hårdare och man måste nog också tänka på sin egen träning. Men det här är alltså skitsvårt för mig och därför har jag bestämt mig för 24 dagars kick start. För det första lär jag ju inte kunna tröttna på något när jag bara gör det en gång, för det andra så kanske jag faktiskt hittar någonting som jag skulle stå ut med att göra regelbundet. Gör jag inte det så får jag väl bara bita ihop ändå.

Det har gått två dagar nu och hittills har jag kört på saker där jag känner mig ganska trygg. Igår joggade jag till elljusspåret, ett varv runt där och sedan hem igen. Det tog en timma och det känns i benen idag. Att jogga är ju som sagt det enda jag har sysslat med, så det kändes ganska lugnt. Jag tycker också att jag orkar mycket mer än vad jag ofta annars gör och jag är ganska säker på att det beror på att jag äter LCHF (low carb, high fat) nu.

Idag tog jag en sväng till Gustavsviksbadet i Örebro på väg till frisören. Det var säkert 15 år sedan jag motionssimmade, men det kändes också ganska tryggt. Under många år när jag var liten åkte vi till simhallen en gång i veckan, så jag känner ju till rutinerna något sånär. Jag simmade 1000 meter under en halvtimma. Kanske lite mesigt, men jag har en känsla av att jag kommer att ha väldigt ont i armarna imorgon. Jag är ju fruktansvärt svag i armarna. Jag var förvånad över att jag faktiskt var snabbare än pensionärsgänget som simmade samtidigt som jag, fast vem vet, de kanske simmade mycket längre.

Det ska bli lite spännande att prova på andra former av träning, men samtidigt tycker jag att det känns läskigt. Det är liksom en helt främmande värld där jag inte helt känner att jag passar in. Att åka på någon typ av gruppträning, eller att träna på gym, känns faktiskt ganska läskigt. För det första så tror jag verkligen att jag är för dåligt tränad för att passa i sådana sammanhang, även om det finns nybörjargrupper. Och för det andra är jag rädd för att bryta mot oskrivna regler som jag inte förstår.

Nu gäller det att bestämma sig för vad det ska bli imorgon. Då har jag kurs hela dagen, så det får nästan bli något på hemmaplan. Kanske ska satsa på min tredje trygga variant – crosstrainern som står och samlar damm sedan förra vintern.

7 reaktion på “Motionsutmaningen

  1. Jag hoppas det inte är mitt fel att du betecknar din simning som mesig. Jag tycker det är as-tufft när man inte har simmat på massor av år! Jag jämförde med min simning och jag har simmat en del sedan jag fick diskbråck i somras… U go girl! 😉

  2. Jag tränar varierat med mamma boot camp. Träningen är visserligen anpassad för oss som fött barn men jag tror ändå att det är en i grunden mycket bra varierad träning som går att variera i det oändliga. Anpassningen består i att hopp och sit-ups tas bort för nyförlösta och bara situpsen för oss övriga. Dessa övningar ersätts med andra magstärkande övningar.

    Vill du hitta tips på hela pass kan jag rekomendera Bettys (coachens) blogg! 😀

    Just nedanstående inlägg är inte ett pass men bläddrar du lite bland datumen hittar du både ett och flera relativt snart!
    http://www.bloglovin.com/m/3079181/341745297/a/0/aHR0cCUzQSUyRiUyRm1iY3ZheGpvLnNlJTJGQmxvZ2clMkYlM0ZwJTNEMTA0OQ==

    Mvh Anna som också försöker lite att komma i bättre form..

  3. Å vilken fin idé! Det brukar ju sägas att det tar 20 dagar att skapa en ny vana, så efter att ha provat alla de där olika grejerna så kommer du säkert inte kunna sluta:)

  4. Mitt träningstips för korta intensiva fullkroppsträningar är detta: http://www.bodyrock.tv själva sajten är sådär men träningen super. Varvat med lite joggande blir man hur fit som helst

Kommentarer inaktiverade.